خانه ملک مشهد ، بنایی به سبک معماری اروپایی
نوشته شده توسط : gheirati

خانه ملک مشهد یکی از زیباترین و جذاب ترین خانه های استان خراسان رضوی می باشد. مهم نیست با تور مشهد به این شهر سفر کرده باشید و یا گذری وارد این دیار شده اید. این خانه زیبای قرن قجری حتما ارزش یک بار دیدن را دارد. خانه ای که به عنوان برترین خانه های ایران باستان شناخته شده است.

خانه ملک مشهد ، بنایی با معماری اروپایی

این بنا در قدیم بسیار بزرگ تر بود اما حالا فقط بخش بیرونی از ان باقی مانده است. معماری جالب این خانه هر ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند. معماری که برگرفته از دو نوع اروپایی و ایرانی است. اشکال استفاده شده در این بنا بسیار باشکوه و منحصر بفرد هستند.

ویژگی های منحصربفرد خانه ملک مشهد

این خانه در دو طبقه ساخته شده است. طبقه بالا دارای سقف مشبک و منبت کاری شده است. و پذیرایی بزرگ خانه سقفی از جنس چوب دارد. همانطور که گفتیم خانه ملک مشهد قدمتی قدیمی و مربوط به دوران قاجاریه دارد. به همین دلیل خرابی هایی در بنا به وجود آمده که اکنون بازسازی شده است.

هنگامی که وارد این خانه می شوید در هر جای آن آثار هنری خواهید دید. از تابلوهای نقاشی قهوه خانه، کاشی کاری های زیبا، مجسمه های چوبی تا قالی های اصیل، سوزن دوزی های ظریف، سرامیک های لعابی، منبت و معرق و... که همگی زیبایی چشم نوازی به خانه ملک مشهد داده است.

ویژگی های منحصربفرد خانه ملک مشهد

در زیرزمین خانه حمامی اختصاصی وجود دارد که 127 متر مربع است. این حمام از میان در، گرمخانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و آتش دان تشکیل شده است. جالب است بدانید که این حمام در گذشته مدفون شده بوده و طی حفاری هایی که باستان شناسان برای بررسی این خانه انجام داده بودند کشف شد.

اگر به فکر رزر هتل در مشهد هستید پیشنهاد می کنیم زمانی را برای بازدید از این مکان دیدنی مشهد صرف کنید تا بهترین تجربه تاریخی را در این بازدید بدست آورید. اکنون خانه ملک مشهد مرکزی از هنرهای سنتی میراث فرهنگی شهر است که در آن کارگاه های مختلفی وجود دارد.

  • کارگاه های موجود در خانه ملک
  • کارگاه بافت فرش و گلیم
  • کارگاه جلدسازی، سوخت و چرم بری
  • کارگاه سفال و سرامیک و لعاب
  • کارگاه صحافی
  • کارگاه معرق و منبت کاری
  • کارگاه تذهیب و مینیاتور
  • و...

اطلاعات تاریخچه ای و مالکیت باغ

خانه ملک مشهد متعلق به فردی مشهور به نام حاج سید حسین ملک است. ایشان یکی از ثرومتمندان مشهد بودند که وقف های زیادی کرده است. همچنین ایشان از سال 1316 شروع به وقف اموال خود کرد که بیمارستان های رضوی مشهد و بیمارستان سجادیه نمونه های از موقوفات ایشان است. باغ وکیل آباد مشهد هم یکی دیگر از این وقف ها می باشد.

اطلاعات تاریخچه ای و مالکیت باغ

به یاد داشته باشید که اگر تمایل به رزرو هتل در نزدیکی این بنا دارید ما در ادامه انها را به شما معرفی خواهیم کرد.

حاج حسین ملک در سال 1218 از محل زندگی خود در تهران به مشهد رفت. دلیل سفرش رسیدگی به ثروت پدر بعد از فوت او بود. ایشان این بنا را در اوایل قرن چهاردهم ساخت و در آن سکونت کرد. پس از 20 سال شروع به وقف اموال خود کرد. خانه ملک مشهد در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و هر ساله بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی را با توجه به معماری با شکوهش به سمت خود جذب کرد.

هتل های نزدیک این مکان دیدنی

 اگر به فکر رزرو هتل در نزدیکی خانه ملک مشهد هستید ما در اینجا تعدادی از این هتل های مشهد را معرفی می کنیم. بهتر است بدانید این خانه در میدان امام خمینی ودر بین سه راه دارایی و میدان 10 دی واقع شده است.





:: برچسب‌ها: جاهای دیدنی مشهد , خانه ملک مشهد , خانه های قدیمی مشهد , رزرو هتل مشهد , هتل های مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: